یزدفردا"استاندار یزد با حضور در گردهمایی ائمه جمعه استان به تبیین برخی اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم در طی دوسال اخیر پرداخت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، دکتر مهران فاطمی در گردهمایی ائمه جمعه استان به مناسبت هفته دولت، با بیان اینکه ارزیابی صحیح و منصفانه از عملکرد دولت سیزدهم با در نظر گرفتن وضعیت کشور در سال ۱۴۰۰ ممکن خواهد شد، گفت: مجموعه دولت تاکنون برای پرهیز از حواشی این نکات را به طور کامل بیان نکرده است.
 
وی با اشاره به کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی کشور در روزهای نخستین آغاز به کار دولت سیزدهم، گفت: رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) نیز در فرمایشات خود شرایط کشور در زمان روی کار آمدن این دولت را سخت و دشوار توصیف کرده‌اند.
 
استاندار یزد با اشاره به وضعیت بسیار نامناسب ذخیره کالاهای اساسی در کشور در سال ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: در برخی استان ها ذخیره کالاهای اساسی برای کمتر از 12 روز موجود بود و حتی سرپرست وقت بانک مرکزی تورم سه رقمی در کشور را پیش‌بینی می‌کرد.
 
وی با بیان اینکه محصول نهایی نقد باید امیدآفرینی در جامعه باشد خاطرنشان کرد: بر اساس توصیه های رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) نباید برخی سخنان به ناآرامی و ناامیدی منجر شود.
 
دکتر فاطمی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به جهاد تبیین در برابر هجمه‌های رسانه‌ ای معاندین نسبت به عملکرد اقتصادی دولت، عنوان کرد: در حالی که در ۵ سال قبل از دولت سیزدهم متوسط رشد اقتصادی کشور صفر بوده است اما این عدد در سال اول دولت سیزدهم به ۴ درصد رسید.

وی با بیان اینکه بالاترین رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۱ در استان یزد رقم خورده است، گفت: به لطف خدا و همت مردم و مسئولین رشد اقتصادی استان که در سال ۱۳۹۹ منفی ۵.۳ درصد بود، به ۷.۵۵ درصد رسید.

فاطمی در ادامه به تشریح تلاش‌ها و اقدامات دولت در دو سال گذشته برای برون رفت از مشکلات پرداخت و یادآور شد: علاوه بر تولید و واردات واکسن‌های کرونا و ریشه کن کردن بیماری کووید ۱۹، دولت سیزدهم بدون حاشیه پردازی فروش نفت در کشور و همچنین ذخایر کالاهای اساسی در استان‌ها را افزایش داد.

وی با بیان اینکه در زمان تحویل دولت، همه اقدامات اقتصادی به برجام گره زده می شد و بر اساس آمار بین المللی، فروش نفت قریب به 600 هزار بشکه در روز بود، اظهار کرد: خوشبختانه طی ماه گذشته و علی رغم همه تحریم ها، صادرات نفت کشور به یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.
 
عالی ترین مقام اجرایی استان از برنامه محوری به عنوان یکی از مهمترین ویژگی‌های دولت سیزدهم نام برد و عنوان کرد: تنها دولتی که قبل از استقرار کابینه برنامه تحولی خود را ارائه کرد و در منظر مردم و نخبگان قرار داد دولت سیزدهم بود.  
وی با بیان اینکه دولت همواره خود را مسئولیت پذیر دانسته و به بهانه محدود بودن اختیارات از کنار مسائل و پرونده های باز، نمی گذرد، گفت: دولت سیزدهم با همین اختیارات محدود امر خدمت رسانی به مردم را انجام می‌دهد.

دکتر فاطمی به ارتباط بی واسطه رییس جمهور با مردم اشاره و تصریح کرد: در ظرف کمتر از یک سال رئیس جمهور با سفر به تمامی استان های کشور نزدیک به 300 همت برای پروژه های نیمه تمام اختصاص داده به طوری که کشور اکنون به یک کارگاه عمرانی تبدیل شده است.

وی از «ساده زیستی رئیس جمهور»، «مبارزه با فساد» و «شفافیت» به عنوان ویژگی‌ های مهم دیگر دولت سیزدهم نام برد و افزود: برای اولین بار شرکت های خصولتی موظف شدند پس از اعلام صورت های مالی آن ها را در معرض دید مردم  قرار دهند.
 
استاندار یزد با اشاره به توسعه روابط خارجی کشور در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: هیچگاه سفر خارجی رؤسای جمهور در هفته دولت عرف نبوده اما به دلیل فشردگی برنامه‌ها، رئیس جمهور هم اکنون در سفر خارجی به سر می‌برند که نشان دهنده عمق روابط خارجی عزتمندانه دولت سیزدهم است.

وی از مبارزه با فساد به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های مهم دولت سیزدهم نام برد و گفت: به یاد داریم که چگونه در سال‌های گذشته ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی بدون ارائه یک برگ سفته و چک و وثیقه از بانک‌ها اخذ شد.

دکتر مهران فاطمی با اشاره به لزوم تبیین تغییر ریل‌ها و رویکردها در دولت سیزدهم، تصریح کرد: لازم است تا در راستای جهاد تبیین تاثیر چهار ماه اغتشاشات در کشور بر اقتصاد، نوسانات ارزی و امنیت سرمایه‌گذاری در تریبون‌ها و رسانه‌های مختلف بیان شود.
 
وی با بیان اینکه اکنون دولت سیزدهم در یک جنگ تمام عیار رسانه‌ای اقتصادی و فرهنگی قرار دارد، گفت: شبکه‌های معاند و دشمنان کشور از یک سو و رسانه‌ها و سایت‌های مختلف هم از طرف دیگر به القای ناامیدی در کشور کمر بسته‌اند که باید با جهاد تبیین حیله دشمنان را خنثی کرد.

دکتر فاطمی با بیان اینکه ضریب جینی، فاصله بین دهک‌های درآمدی را نشان می‌دهد، گفت: هر چقدر این ضریب کمتر شود به عدالت نزدیک‌تر شده‌ایم که خوشبختانه با کار جهادی در دولت سیزدهم این شاخص از ۳.۳ به ۰.۲۷ رسیده‌ است.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش از هزینه‌های اجاره بها به عنوان مهمترین عامل در افزایش تورم استان نام برد و بیان کرد: یک سوم نرخ تورم استان متاثر از ۹ گروه های کالایی است و بدون محاسبه نرخ اجاره بها، استان یزد پایین ترین نرخ تورم کشور را به خود اختصاص داده است.
 
استاندار یزد با بیان اینکه آزاد شدن نرخ اجاره بها در کنار ورود مهاجرین به استان و 10 سال تولید مسکن با شیب کم و عدم تعادل عرضه و تقاضا به افزایش قیمت اجاره بها منجر شده، گفت: با این وجود بازار مسکن و اجاره بها در استان در مرداد ماه مدیریت شد و بر اساس گزارش اتحادیه مشاورین املاک قیمت مسکن 10 درصد کاهش یافت.  
 
وی رویکرد حل مسکن جوانان در شهر یزد را در راستای صادق الوعد بودن دولت سیزدهم دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۸۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان آماده تحویل به شهروندان است.

دکتر مهران فاطمی با اشاره به پروسه طولانی ساخت مسکن اظهار کرد: علاوه بر هزینه بر بودن تامین زمین جهت ساخت مسکن، آماده سازی و ایجاد زیرساخت‌های آب و برق و گاز نیز زمان‌بر خواهد بود.
 
عالی ترین مقام اجرایی استان با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد از مالیات استان یزد از ۴ شرکت صنعتی و معدنی بزرگ تامین می‌شود، تصریح کرد: بسیاری از اصناف معاف از مالیات هستند و در حال پیگیری برای کاهش مالیات‌ برخی از واحدها در استان هستیم.

وی با اشاره به نگاه ویژه مدیریت ارشد استان به حوزه محیط زیست، گفت: یکی از اقدامات انجام شده به منظور صیانت از محیط زیست و حفظ سلامت مردم، ممنوعیت بارگذاری صنایع آلاینده جدید در محور مهریز_ عقدا است که این مهم برای نخستین بار در دولت سیزدهم رقم خورد.
 
استاندار یزد در همین راستا ادامه داد: براساس مصوبه مذکور تنها صنایع مجوزدارِ دارای پیشرفت فیزیکی، امکان تکمیل پروژه را دارند و از بارگذاری صنایع آلاینده جدید در محور مهریز_عقدا جلوگیری خواهد شد.

وی در خصوص خاموشی های اخیر در استان نیز توضیح داد: متاسفانه ۸ سال تحت پروتکل‌های بیهوده تغییر اقلیم و زیست محیطی بارگذاری نیروگاه‌ها متوقف شد و با توجه به کاهش توان تولید برق نسبت به مصرف در کشور و همچنین توقف نیروگاه های برقابی به دلیل کاهش آب پشت سدها، دولت امروز با مشکل مواجه شده است.

دکتر فاطمی در پایان مهمترین مسئله در حوزه دامداری و دامپروری را تامین خوراک دام دانست و افزود: متاسفانه نهاده های دامی در کشور به شدت وابسته به نرخ ارز و واردات است لذا برنامه‌ریزی جهت خودکفایی استان در تولید نهاده‌های دامی را آغاز کرده ایم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا